Search This Blog

Hasil ketika Aidilfitri 2011





Ketika ramai rakan-rakan serta umat Islam di Malaysia merayakan Aildilfitri, aku pula mengambil kesempatan untuk meraih hasil ternakan. Ini kerana telah menjadi 'tabiat' di kalangan masyarakat Malaysia untuk kembali ke kampung dan merayakan Hari Raya bersama sanak saudara dikampung. Hasilnya adalah satu fenomena 'Ramai Orang dikampung'.

Apabila masyarakat tertumpu dikampung, maka kedai dan pasar menjadi tumpuan berkali ganda dari biasa. Jualan kedai makan ataupun warung tepi jalan dipenuhi pelanggan dengan keadaan terlalu luar biasa. Dikesempatan inilah aku mengeluarkan hasil yg aku usahakan bagi mendapatkan pulangan yang boleh juga dikatakan lumayan.

Ternakan ikan yang mengambil masa berbulan-bulan untuk mendapat hasilnya perlu dirancang dengan betul supaya tarikh pengeluaran dapat menjamin pulangan yang maksima. Kesalahan dalam perancangan akan mengakibatkan lambakan bahan mentah dipasaran dan harga merundum.


p/s: salam aidilfitri kepada rakan ternak yang lain............

No comments:

Post a Comment

TQ for commenting in my blog...very appreciate your comment..I will publish your comment after some quick moderation to ensure no sensitive issue being posted...TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...